31 maj 2011

Trädgårdsinspiration


Att odla i pallkragar är ett jättesmidigt sätt som passar överallt.
Det ger extra skydd åt växterna, håller djuren borta, är relativt ogräsfritt och framför allt, en bra arbetshöjd.
Jag använder mina pallkragar till att odla potatis och övervintra sticklingar som jag inte hittat nån plats till ännu.
Här är ett par bilder av mina purjolökar till höger och övervintrade Aklejor till vänster.


Hur gör man?

- Börja med att lägga ut en markduk/presenning/fiberduk eller ett tjockt lager tidningar på marken.

- Stapla pallkragarna på duken till önskad höjd och form.
- Fyll på med bra jord blandat med kogödsel. (köps i säckar hos din trädgårdshandlare)
- Plantera eller så frön.
- Vattna rikligt


Tänk bara på att man får hålla lite extra koll på fuktigheten i pallkragar, då dessa är upphöjda. Man kan behöva vattna något mer än när man markodlar. I övrigt är det ett enkelt och roligt sätt att odla!
Hoppas du vill prova själv! :)


Tack för titten!
Hella

1 kommentar:

  1. Hej!
    Man kan klä insidan av pallkragen med byggplast då håller sig jorden fuktigare. Jag har en av var o tycker att det funkar bra bra med den plastklädda!
    Bitte Forslund

    SvaraRadera