9 januari 2012

Att göra egna bakgrunder

Jag bara älskar mönstrade papper, men ibland är det faktiskt roligt att ha gjort även bakgrunden själv. Här är ett litet tips på ett enkelt sätt att göra en på:

Tag ett glossy paper, alltså ett blankt papper, typ fotopapper. Du behöver också lite plastfolie samt någon akrylfärg, jag har använt en guld och en pärlemorskimrande, men man kan ta helt vanliga akrylfärger också.

Skrynkla samman plastfolien och doppa den i lite akrylfärg. Dutta sedan ut den på glossypapperet och låt torka.




Nu är det dags att färga in bakgrunden. Jag använde mig dels av en regnbågsdyna (den blå), som jag bara rollar ut, dels av olika Distressfärger, som jag arbetar in med hjälp av Blending Tool.



Klart, svårare än så är det inte!
Prova gärna själv, det är så roligt att det är svårt att sluta när man väl kommer igång. Lycka till!

Kram, Karin

1 kommentar: